26 February 2019

Gastbijdrage

de Jag


Van München naar Kopenhagen, van London naar Snowdonia (Wales), in de I-Pace kan het allemaal. Meer dan 10.000 kilometer reed ik, in de regen, in de sneeuw. Bijna gleed ik dwars van een Engelse rotonde af, tegen een mooie rechtsgestuurde en flink slippende BMW M3. 4WD klinkt stoer, maar op zomerbanden door een dik pak sneeuw in de vrieskou, is nog steeds geen aanrader. De Tesla Destination Charger bracht redding bij een mooi hotel te midden van heel veel witte vlokken.

Avonturen en Trui

Zoveel avonturen, laten we teruggaan naar die eerste dagen, op uitnodiging van Trui reed ik naar Gent, waar zij machtige platen schoot. Eentje. Copyright in Belgique! Trui

Een prachtige grijze dag voor de eerste kennismaking met deze bijzondere auto. Een lekkere rit, niet te ver maar wel een goed experiment. In Gent troffen we laadpalen die bedoeld waren voor een lokaal autodeelprogamma. Toch zijn we er maar gaan staan omdat er redelijk veel laadplekken beschikbaar waren, en waar moest ik anders parkeren? In België is Ionity inmiddels met één station actief, maar in december waren dat er nog nul. Kortom; 50kW laden maximaal. Wel zijn er flink wat Lidl-filialen die dit gratis aanbieden!

Gentse haven

Door het Gentse havengebied kabbelden we in stilte voort. Lekker aan de stoelverwarming. Met prachtig uitzicht was het op een gegeven moment zo rustig dat we midden op de weg even een 0-100km/h sprintje konden trekken. Iedereen werd in de stoelen gedrukt en er werd luid gejoeld in de auto. Dit plezier vermoeit niet. We pakken een pontje.

Pontje

Met de laatste kilometers 90km/h bereiken we die avond op de terugweg naar de Randstad het eerste 175kW-station van Fastned nipt, via de ring van Antwerpen. De GOM heb ik daarmee al op de eerste dag flink getest, en die bleek een echte vriend te worden in de weken die volgden.

Fastned

Luttele dagen later reed ik met nieuwe vrienden naar Berlin, dat duurde zo'n 9 uur en vooral de pizza bij Magdeburg en de McDonald's ten zuiden van Hanover zullen we nooit vergeten. Nog steeds voelt het als puur geluk dat die Fastned net een week geopend was toen ik al aan mocht sluiten, mijn Maingau pasje deed het prima maar laden kostte op dat moment (bleek later) nog helemaal niks. (Inmiddels is het Duitse tarief 7,50 per half uur, waarbij het vooral flauw is dat je na een half uur verplicht langs 'de automaat' moet om een nieuwe laadsessie te starten). Dit klinkt bijzonder matig, zeker als je bedenkt dat je met de Jag zo 45 minuten staat, ook aan de 175kW, al helemaal wanneer je lekker leeg bent.

Berlin

In feite was de eerste heenrit naar Berlin meteen de gunstigste etappe, elke keer daarna werd er niet sneller op. De terugweg bracht ons midden in de nacht bij Utrecht aan een 50kW-lader, resultaat van veel te fanatiek op het pedaal drukken net vóór we Nederland weer inreden. Het is ook op deze terugkeer uit Berlin dat na vijf dagen plezier de inmiddels beruchte 'zwarte schermen' haar intrede doen. (Na een dramatisch verlopende laadsessie bij Ionity Autohof Salzbergen, al was het lang niet zo erg als een maandje later). In de ochtend heb ik de auto omgewisseld, achteraf beschouw ik deze zwarte schermen dan ook als 'my lucky ones'.

Ik mag namelijk nog een week verder in de I-Pace en ditmaal is het een blauwe geworden. Werkelijk waar zo'n plaatje, je wilt nooit meer anders. Beloofd. Rood is leuk, zwart is strak, grijs doet het goed op de foto's, maar deze Caesium Blue. Als je verliefd kunt worden op auto's... Goed, de grap is wel dat ik mijn telefoon maar hoef te koppelen met de auto en nog niet half onderweg ben naar Frankfurt als ook hier de schermen uitvallen. Met een storende radio, omdat ik nog niet heb geleerd dat ik die toch nog kan aanpassen op het stuur ook met alle infotainment schermen 'down', rijden we via de prachtige laders bij Duisburg richting Frankfurt.

Blauw

Time travel

Een sprongetje in de tijd, ik maakte duizenden kilometers en de schermen en daarmee de stoelverwarming, muziek, alles liet me in de steek. Ik reed door, het deerde me weinig. Statistieken had ik niet, laden deed ik gewoon wanneer nodig, ik maakte wat video's, bekijk ze hier. Ik kocht een kleine bluetooth speaker om het leed van niet activeerbare soundsystem te verzachten. Een sprongetje in de tijd, enkele weken geleden reed ik met vrienden van Amsterdam via Calais, de Eurotunnel, London, naar Snowdonia, in Wales.

Sneeuw

Schoonheid, en bijna geen laadmogelijkheden. Zo'n uitdaging is voor mij als een rode lap voor een stier. De Tesla Destination Charger bij ons hotel in Wales weigerde dienst, het gerucht ging dat ie vaker auto's niet wilde laden. (Behalve Tesla's natuurlijk, dan werkt het prima). Gek, want een dag eerder hadden we juist een prima ervaring aan de Tesla Hotel Lader. We zijn voor de lol nog naar een hotel in de buurt gereden in het pikdonker, waar we zelfs een dubbele Tesla Destination Charger vonden, al een maand niet gebruikt volgens het personeel, en wilde ons ook niet laden.

Polar

We waren echter onderweg naar een prachtige 50kW-lader van Polar. Dit bedrijf heeft onze trip door de UK vele malen makkelijker gemaakt, behalve dan dat de apps (op iPhone én Android) bijzonder belabberd werken. Haal dus een RFID-kaart in huis vóór je naar de UK vertrekt!

Engeland

In Engeland rijden met de Jaguar voelt natuurlijk als thuiskomen, dat bizarre pak sneeuw alleen al wanneer we London uitrijden, het gaat maar net goed, we krijgen bijna een afbrekende tak dwars door het panoramadak. Lekker dan. Welgeteld één I-Pace spotten we in enkele dagen rijden. Helaas aan de andere kant van de snelweg, dus een praatje was niet te doen. De F-Pace echter, en allerlei andere prachtmodellen zijn niet aan te slepen, we zien ze werkelijk overal. Er wordt ook veel bij ons naar binnen gekeken, we vallen toch op.

Heer en meester

De I-Pace is op de wegen richting Wales heer en meester. We zoeven over het asfalt waar zo vaak geen duidelijke rand (of witte lijn) te vinden is, op een gegeven moment zul je gewoon het bos of de berm inrijden als je je van de weg laat glijden, wat ons in dit beest natuurlijk niet zal gebeuren, de sneeuw is inmiddels verdwenen, behalve op enkele toppen van de heuvels.

Statistieken

Als je op zoek bent naar statistieken, daar is dit verhaal niet voor bedoeld. Het is slechts een samenvatting/reisverslag van een deel van mijn belevenissen in de I-Pace. Ontelbaar veel 50kW-laders heb ik meegenomen, vaak een prima ervaring, soms om onverklaarbare redenen apparatuur die het laat afweten. Ontzettend vriendelijk worden we vaak te woord gestaan, door servicemedewerkers die erg verschillen in niveau en vlotheid qua reboots, 'we zetten de sessie wel even voor je aan'-bereidheid, etc.

Granny of TDC

Elke nacht aan een granny of een Tesla Destination Charger zorgt ervoor dat we dagenlang vol wegrijden na een hilarisch English Breakfast. Hoe die bakken vet toch worden opgediend elke ochtend, vrij fascinerend. Toch zie je aan de enorme opkomst van DC fast chargers dat het hier helemaal goed gaat komen, alleen met mijn favoriete app Chargemap ben je helemaal nergens. Zap-map moet je hebben! Volgens mij zijn er in Engeland meer 50kW-laders gebouwd vorig jaar dan we in Nederland in totaal gebruik van kunnen maken...

Is er dan geen conclusie?

Wacht, heb je helemaal tot hier gelezen, en heb je voor je gevoel helemaal geen beeld bij de Jaguar I-Pace gekregen? Er is zoveel. Je zult er echt een rit mee moeten gaan maken! Wegligging is geweldig. Enorm vermogen op welk moment dan ook beschikbaar; check! Als je vol op het pedaal stampt en je SoC % is onder de 10 gezakt, dan merk je dat wel. Minutenlang op 208km/h cruisen, gaat uitstekend, maar je bent wel kWh aan het verbranden op een tempo waarmee het (nog) niet terugkomt. Het mag dan eind februari zijn, Jaguar belooft nog steeds met software de laadsnelheden te zullen verhogen in de toekomst. Ik mag dan één waanzinnige sessie hebben meegemaakt in Frankfurt, het maakt nog geen e-tron!

Die video schoot ik zeker niet met de nieuwste software, InControl zat op 18C en Telematics op 14.2 - inmiddels is al tijden D en 15.2 beschikbaar, maar zonder invloed op laden. Kortom, er wordt met spanning gewacht tot de verlossende woorden uit het Jaguar-hoofdkantoor komen. Ik weet alleen niet wanneer. En om dan een I-Pace te vinden mét de juiste software, weer een uitdaging. Volgens sommigen is met InControl op 18D het infotainment stukken minder sloom, ik hoop het, maar heb het nooit in actie gezien. Wel geniet ik van alle schermen, inmiddels rijd ik al duizenden kilometers met de 'dash' op stand 'media' en dit toont waanzinnige Spotify-layers onder je neus. Al met al is er veel in te stellen dus neem daar de tijd voor en geniet ervan.

Cruise control

Die cruise control, veel heb ik er niet over gehoord in reviews, waar ik weinig van begrijp want er is veel op aan te merken! Hij grijpt te snel in, omhoog of omlaag in snelheid gaat veel te schokkerig. Ik reed net een weekend in de i3 van BMW en die cruise control is echt 10x beter dan de Jaguar. Ik zou willen dat het anders was. Maar dit is zeker te tunen in de software, dus ik heb goede hoop. Waarom het alleen is opgeleverd zoals het nu werkt, juist in een EV wil je gelijkmatigheid en geen schokkerig geneuzel. Het zijn details maar ook weer niet.

Rauwe randjes

Als ik kijk naar de ervaring in de Jag is het er eentje waar nog wat rauwe randjes aan zitten. De één zal zeggen dat dat voor deze prijs echt niet mag (een HSE zoals ik reed kost je al gauw een ton). Maar de waarheid is gewoon dat Jaguar nog aan het 'leren' is, en als vroege rijder doe je actief mee aan dat leerproces. Heb je daar geen zin in, dan weet je wat je te doen staat. Ik verheug me op nieuwe avonturen, kan niet wachten om Ionity-stations in Frankrijk te testen onderweg naar Spanje. Het wordt een mooie zomer!

Voor meer foto's bij mijn (toekomstige) avonturen, of een zetel in de I-Pace voor een lekkere roadtrip, je kunt me vinden op Electricfelix.com

-electricfelix

Openingsfoto's door Trui