Energica Eva
Dankzij EC rent en Electric Motorcycles mocht ik een dag rijden met de Energica Eva. Marchel stopte met zijn bus bij het Amstelstation en had de Eva al klaarstaan toen ik aan kwam fietsen. Kort nam hij het apparaat met mij door, liet me de menu's zien, demonstreerde de stand waarmee je achteruit kan rijden(!) en toonde andere bijzonderheden. Daarna reed hij door voor een bezorging in Zeeland, ik had nog een koffiedate staan. Aangekomen bij het terras van Coffee Bru was ik nog aan het bijkomen van de bijzondere eerste kilometer.
Eva en de formaliteiten
Al veel elektrische voertuigen heb ik bestuurd, in Berlin reed ik menig i3 via DriveNow. Sinds ik meedeed aan de elektrische rally in Amsterdam van 2013 was ik om. Diezelfde dag nog meldde ik me aan bij car2go. De eerste jaren reed ik bijna dagelijks. Mede door het ontzettend goede beleid van die tijd: koppel een car2go die <30% acculading heeft aan de laadpaal en krijg 20 minuten gratis. (Overigens krijg je bij DriveNow in Duitsland een half uur bonus als je, zonder kosten, een auto voltankt). Car2go in Amsterdam heeft de regels aangepast, de bonus is verlaagd naar tien minuten. Nog steeds leuk als het je overkomt en er toch een laadpaal vrij is.
Ook dit jaar zijn er zoveel prachtige ontwikkelingen. Ik reed deze zomer voor het eerst op de Urbee door Amsterdam. Ik vloog iedereen voorbij, lekker doortrappen, goede turbo, dit is precies wat je wilt. Zelfs met mijn eigen kapotte fiets aan de hand haalde ik veel mensen in. Gekke blikken vanaf de stoep! Snel weg bij het stoplicht, wat een feest. In Berlin meldde ik me aan bij Coup, nieuwe elektrische scooters die voelen als mini door het extreem lage model. Je moet een helm op, maar je bent zó snel. Heerlijk.
Amsterdam heeft sinds kort een pilot met Felyx. Je vliegt, ook met twee personen zonder helm, met 28km/u door de straten. Extreem comfortabel, een goed gesprek met je passagier blijft mogelijk omdat je lekker dicht op elkaar zit zonder ook maar de lichtste vorm van geluidsoverlast. Je bent niet verbonden aan retourtrips. Zelfs mijn vader gebruikt het sinds kort naar volle tevredenheid. Aanrader!
Terug naar Eva. Ik bood mijn date een ritje aan, ging er niet vanuit dat ze achterop zou durven. Maar voor ik het wist waren we voorbij Durgerdam.
Eva en de weilanden
Slingerend langs de dijk, is de soepelheid nog wel wat het meeste opvalt. In de BMW i3 leerde ik van het principe one pedal driving, lees dit stukje om er iets meer over te weten te komen. De Energica Eva heeft een aantal verschillende standen. Ik heb gereden in medium, waarbij er dus een flinke rem in werking treedt als je het gas eenmaal echt laat vieren. Daarmee wordt energie teruggewonnen, en je zoeft steeds langzamer op het rode stoplicht af zonder er iets voor te hoeven doen. Ik rijd hier wel vaker langs de dijk, maar dan met mijn eigen oude TransAlp. Een van mijn bijrijders wees me er wel eens op dat de lokale bewoners motoren maar weinig kunnen waarderen. Het leuke van met de Eva langs scheuren, is dat je weet dat niemand last van je heeft. Natuurlijk heb je wat gezoem en gejank van de ketting, maar niet in de orde van grootte van een brommende motor.
Op de dijk fietsen veel mensen, het is een prachtige dag laat in september. Als we langsrijden zie je soms een man opkijken, maar vele fietsers merken niet dat we ooit bij ze in de buurt zijn geweest. Het voelt fantastisch om in de natuur te rijden op dit groene monster. Omdat mijn passagier Nederland nauwelijks kent, neem ik haar mee naar Edam. Ideaal moment voor een kleine fotoshoot. Hieronder het resultaat.
Eva in Edam
Eva in Edam #2
Eva in Edam #3
Eva in Edam artsy
Marchel leverde de Eva af met zo'n 99% accu. Het was ergens in of bij Edam dat het accupercentage onder de 70% zakte en het me leuk leek om het oplaadproces te testen. Dankzij alle apps en de uitgebreide collectie laaddruppels die ik had meegekregen was een laadpaal gauw gevonden, maar het tempo was niet te harden. Eens even zoeken naar de dichtstbijzijnde Fastned. Die was gauw gevonden, even de snelweg op en daar konden we aan de snellader!
Fastned Zuidoostbeemster
Tot 80% gaat het laden bliksemsnel. Daarna daalt het tempo langzaam, dus rond de 90% heb ik Eva afgekoppeld en koersten we westwaarts. Ik wilde graag nog even langs de zee vandaag. Omdat ik op de motor altijd probeer gebruik te maken van de toeristische routes zijn we opeens in hartje Krommenie en daar doe ik een prachtige ontdekking. Ik vind mijn straat. Fotomomentje. Een man die ons had gadegeslagen in de straat om de hoek merkt op dat we zijn afgestapt en stelt een paar vragen over Eva, we trekken de aandacht!
Snuiverstraat, Krommenie
Richting het strand van Castricum trek ik Eva even flink open, de ervaring blijft extreem bijzonder. Je hoeft niet te schakelen, nauwelijks te remmen. Als je boven de 30 komt, lijkt er alleen maar meer vermogen beschikbaar te komen. Gecombineerd met het nauwelijks aanwezige futuristische geluid is het een extreem spectulair gevoel. Motorrijden kan hard werken zijn, daar is op de Eva geen sprake van.
Het strand van Castricum
Echt dichtbij Amsterdam zijn we niet, en mede door wat lekkere sprints is de accu onder de 50% gezakt. Daar halen we het vast precies mee, maar om het er nou op te wagen voelt niet ontspannen en er is ook geen haast. Op zoek naar een laadplek rijd ik langs een van der Valk waar de verkeerde stekker wordt aangeboden, jammer. Door naar een nieuwe Fastnedlocatie dan maar! De zon zakt rap verder en zorgt voor prachtige luchten onderweg.
Fastned Heemskerk
Fastned Heemskerk #2
Ongeveer een kwartier om ruim 40% te winnen: 19kW/60A charge
Op naar Amsterdam! Eenmaal flink 'volgetankt' kan ik op de terugweg de teugels lekker laten vieren. Bij het stoplicht eens even kijken hoe snel we weg kunnen zijn, accelereren na rotondes, ik ben nu een paar uur onderweg en krijg Eva steeds beter in de vingers. Het is onvergelijkbaar met mijn oude TransAlp en tegelijkertijd is het nog steeds hetzelfde heerlijk vrije gevoel. Maar dan zonder het typische geluid van schakelen of verbranding. Natuurlijk kun je dat missen, ik hou ook van brullende motoren. Maar net als ik nu moet lachen om hoe ik genoot van het geluid van mijn scooters jaren en jaren terug, kan ik wennen aan een zoef, zoef terwijl je het landschap vlot en ongemeen soepel doorkruist.
Na mijn passagier te hebben afgezet en op de klok te kijken weet ik dat Marchel Eva snel zal komen ophalen. Ongepland de hele dag weggeweest, maar wel met passagier. Eva schreeuwt om nog een ritje alleen. Ik zoek de enige optie in het menu die toch getest zal moeten worden. De sportstand.
Uiterlijk verandert er niets. Het geluid is niet anders, de remmen gedragen zich volgens mij ook hetzelfde. Maar dat vermogen. Ik rijd richting IJburg en vlieg even de A10 op. Wat er daarna gebeurt voelt als een film. Ik geef een paar goede stoten gas zonder in te houden, het scherm voor me licht op in meerdere kleuren om aan te geven dat alle turbo's ontketend zijn. Ik vlieg. Gelukkig weegt Eva 260kg en blijf ik aan het asfalt plakken. Maar anders.
Hartelijk dank Marchel, Electric Motorcycles voor deze ongelofelijk mooie dag op twee wielen. En Fastned voor het prachtige netwerk om snel mee thuis te komen!
Volg Nachtsnuiver
Like Nachtsnuiver op facebook.
Spannende nummers beluisteren via SoundCloud.
Lekker swipen met Instagram.
Wie gebruikt er nog Twitter?
Altijd op de hoogte met een berichtje in de Nachtsnuiver-WhatsAppgroep bij een nieuw stuk.
Of stuur een mail!