Dit stuk verscheen eerder bij DJBroadcast.
Ik presenteer jullie het tweede tastbare resultaat van mijn stage bij DJBroadcast.
Een interview in Diemen.
DJB Signaleert: Andeh Lang
Andeh Lang (34) werd vorig jaar getekend door het Will & Ink-label. Hij schrijft zijn nummers in code. Een eerste draaitafel kreeg hij cadeau op z’n twaalfde. Daar plukt hij nog steeds de creatieve vruchten van.
Wie, wat, waar?
Andeh Lang maakt al jaren muziek, maar bracht zijn eerste plaat uit in 2016. Hij woont al zijn hele leven in Diemen, na omzwervingen via Belfast is hij weer teruggekomen. Hoewel de Amsterdamse clubs op fietsafstand liggen, komt hij daar nog maar weinig.
Waarom interessant?
Een producer die tegen de stroom in zwemt. Zonder plug-ins, slechts met eigen code bouwt Andeh Lang z’n nummers. Deze ongekende vrijheid levert soms, ook voor hem, onverwachte resultaten op.
Klinkt als?
Donkere minimale techno met een spannend verhaal.
DJB: Hoe ben je op het idee gekomen om nummers te schrijven in code?
Lang: ‘‘Dat is hoe ik al mijn muziek maak. Ik kwam via de HKU in aanraking met SuperCollider en ik vond dat heel interessant. Een totaal andere manier van muziek maken, het biedt veel mogelijkheden. Je zit niet meer vast aan de restricties van een bepaalde plug-in. Wil je tien oscillators, of 1000, dan is dat mogelijk. Het maakt je vrij van het geforceerd denken binnen een bepaalde structuur. Ik kreeg interesse voor algoritmes, wilde daarmee structuur genereren, zonder er actief over na te hoeven denken. Een compleet andere manier om muziek te maken.”
Bevalt het om de computer muziek te laten genereren?
“Ja en nee. Het is leuk hoor, die algoritmische methode. Maar ik heb daar lang mee geëxperimenteerd en ben ook al eens van gedachten veranderd. Wil ik de computer alles laten doen? Dat levert niet altijd de meest mooie, maar vaak wel spannende resultaten op. Handmatig had je het vaak niet zo kunnen genereren. Dingen die net niet kloppen. Ik zie het als hulpmiddel voor het genereren van geluiden. Als producer zoek ik naar de bruikbare delen. Het is meer een tool.”
Sinds wanneer maak je muziek?
‘‘Al jaren. Ik ben nooit heel actief geweest met het uitbrengen ervan. Ik ben begonnen als dj. Op mijn twaalfde kreeg ik een eerste draaitafel. Ik ben toen een aantal jaar heel actief geweest als dj. Voornamelijk feestjes van vrienden, in de omgeving van Amsterdam en ‘t Gooi. Daarna ben ik met de computer muziek gaan maken. Ik begon met tracker programma’s. Vrij eenvoudig, het werkte niet van links naar rechts, maar van boven naar beneden. Voor mij voelt dat intuïtiever dan de timeline van een sequencer programma. Ik begon met techno en drum ‘n bass, gebaseerd op samples. Enigszins uitgekeken op dance, was ik een beetje klaar met rasters en loopjes. Ik wilde meer focussen op experimenteler sounddesign en geluiden. Ik ben de ambient- en dronekant op gegaan. In combinatie met mijn PhD-onderzoek, meer in de academische hoek, waar ik me, als ik erop terugkijk, niet helemaal thuis voelde. Na een aantal jaar wilde ik weer ritmische muziek maken: techno. Van tijd tot tijd stuurde ik dingen naar Steve Mensink (Will & Ink, labelbaas)”
Hoe heb je Steve leren kennen?
“Op de HKU, we zaten in hetzelfde jaar. We waren een van de weinigen die interesse hadden in Max/MSP en SuperCollider (codetalen). We verzamelden allebei vinyl en hadden een match qua smaak. We konden goed over muziek praten.’’
Heb je voorbeelden die je inspireren?
“Wat Steve doet vind ik heel bewonderenswaardig. Zoveel output genereren, kwalitatief altijd goed. Ik heb niet veel dj’s of producers waarvan ik elke keer zeg, dat vind ik fantastisch. Fachwerk, Mike Dehnert en Roman Lindau, hun producties vind ik doorgaans wel echt vet. Ze hebben een bepaalde sound, anders dan de meesten. Nog een aantal artiesten die vaak interessante dingen doen zijn voor mij: Peter van Hoesen, Mike Parker en Jonas Kopp. Hedendaagse techno klinkt te vaak hetzelfde. Eind jaren negentig, begin 2000 had je in techno of drum ‘n bass een meer gedurfde sound. Nu klinkt het vaak overgeproduceerd. Ik mis de rauwheid. Het klinkt nu te goed of te perfect. Ik hou ervan dat er iets schuurt. Een kickdrum die niet helemaal strak is. Dingen die bedoeld of onbedoeld niet perfect gemixt zijn. Als iets te clean klinkt, mist het charme.’’
“Ik denk dat je als artiest in eerste instantie moet maken wat je artistiek voor ogen hebt”
Zie je het als een voordeel, dat je muziek schrijft in code?
“Ja, omdat het mij persoonlijk meer inspireert. Meer dan zo’n sequence-omgeving of met plug-ins. Er zijn goede plug-ins, waar je kwalitatief betere geluiden uit kan krijgen dan ik met code kan schrijven. Maar ik hou ervan om zelf de controle te hebben over alles. Het maken van de geluiden, en hoe ik dat doe. Dat geeft mij meer creatieve inspiratie, dat stimuleert mij.”
Denk je dat het schrijven van tracks in code een bepaald geluid met zich meebrengt?
“Ja, als je niet oppast. Ik denk dat je als artiest in eerste instantie moet maken wat je artistiek voor ogen hebt. Niet wat een stuk software jou laat doen. Je moet er bewust over nadenken.’’
Is het geen belemmering om code te hebben als basis voor je muziek?
“Jazeker. Het is niet zo losjes, ‘even lekker muziek maken’. Er gaat veel tijd en energie inzitten. En dan kan het ook zijn dat je na een week stoeien matig tevreden bent. Maar het biedt ook veel mogelijkheden. Het is zoeken naar de tussenweg. Ik heb al deze mogelijkheden, hoe kan ik daar sturing aan geven? Ik probeer ervoor te zorgen dat de tijd die ik erin steek, ook wat oplevert. Ik weet niet of ik dat ooit helemaal zal beheersen, heb er wel meer grip op dan een aantal jaar geleden. Maar het blijft lastig, in zekere zin een soort gok.”
Waar denk je dat je muziek je kan brengen?
‘‘Daar heb ik de laatste tijd wel over nagedacht. Wat zijn mijn wensen, verwachtingen. Ik heb daar nog niet echt een antwoord op gevonden. Anders dan dat ik graag iets wil bijdragen aan het label. Dat wil ik op mijn manier doen. Muziek waarvan ik denk dat het iets toevoegt aan dat wat er al is. Een carrière in de muziek sluit ik niet uit, maar je moet ook realistisch zijn. De huur moet worden betaald. Ik heb denk ik nu een goede manier gevonden om beide te kunnen doen. Freelance werk, met ernaast genoeg tijd voor muziek. Afgelopen maanden lag de focus iets teveel op werk. Maar ik ben van plan om meer tijd vrij te maken.”
Hoe kijk je naar de toekomst?
‘‘Ik heb nu techno uitgebracht, dansbare platen. Ik zou ook weer meer drone en ambient willen maken. Ik geloof verder niet zo in de indeling in hokjes. Ik zou graag verschillende genres uitbrengen, meer muziek willen maken. Maar ik wil niet de druk voelen, alsof het zou moeten. Er moet wel iets zijn om uit te brengen.”
Dit stuk verscheen eerder bij DJBroadcast.